הזרקת חומצה היאלרונית​

חומצה היאלורונית היא רב סוכר הבנוי כשרשרת של דו-סוכרים. מבנה זה מאפשר לה לספוח כמויות אדירות של מים – עד פי אלף ממשקלה! היא נמצאת באופן טבעי בעור ותפקידה העיקרי להעניק לו נפח ולחות. עם הגיל כמות החומצה בעור יורדת והעור הופך יבש ודק יותר. הזרקה של חומצה היאלורונית תורמת לא רק להשבת הנפח אלא גם להחזרת הלחות והרעננות, וליצירת קולגן שתורם לאלסטיות של העור.
יש מגוון של יצרני חומצה היאלורונית בשוק בטווח מחירים עצום. מה מבדיל ביניהם? תהליכי הייצור שונים אצל כל אחד (חלקם מוגנים בפטנט) וכתוצאה מכך לכל מותג יש תכונות אחרות מבחינת רמת האחידות בחומר, רמת הסטריליות, היכולת לעורר תגובה אלרגית והעמידות לאורך זמן. אני מקפיד להשתמש רק במותגים המובילים ולא מזריק כלל חומצות היאלרוניות זולות או ממקורות לא ידועים.

גיל לא משחק תפקיד משמעותי בשאלה אם להזריק או לא, אך בהחלט יש התוויות שונות להזרקת חומצה היאלורונית לפי גיל. צעירים נוטים יותר להזריק חומצה היאלורונית לאף ולשפתיים, בעוד שמטופלים מבוגרים יותר נוטים להזריק לאזורים בפנים שאיבדו מנפחם עם הזמן כמו לחיים וקו לסת.

פגישת הייעוץ אצלי תתחיל בכך שאשאל אתכם מספר שאלות כלליות כמו גיל, מצב משפחתי, מקצוע והרגלים כמו עישון. לאחר מכן אשאל על הרקע הרפואי הכללי כמו נטילת תרופות קבועות (בדגש על מדללי דם), מחלות כרוניות (למשל הרפס או סוכרת) והאם קיימת רגישות לתרופות. אם אכן קיימות מחלות רקע חשוב שתביאו עמכם לפגישה מכתב מרופא המשפחה המפרט אותן ואת הטיפול בהן. חשוב לציין אם עברתם הזרקות קודמות בעבר, בעיקר עם חומרי מילוי קבועים.

לאחר איסוף המידע הרפואי אברר מהם האזורים המפריעים לכם בפנים ומהן הציפיות שלכם. מידע זה, בשילוב עם הבדיקה, ישמש אותי להתאים עבורכם את הטיפול ולבצע תאום ציפיות בין הרצוי לאפשרי.

כעת אבצע בדיקה גופנית הכוללת בין היתר התרשמות מצורת ומבנה הפנים, סימטריה, נפח, כמות ועומק הקמטים, איכות העור ועוד.

לבסוף, אסכם את האפשרויות הטיפוליות השונות ואסביר על היתרונות והחסרונות של כל שיטה. אמליץ על הטיפול המועדף בעיניי בהתאם לרצונות והנתונים הגופניים, ואספר על תהליך ההחלמה, התוצאות הצפויות והסיבוכים האפשריים. כמובן שניתן יהיה לשאול שאלות ואני אפרוס את כל המידע, כדי שתוכלו לקבל החלטה מושכלת.

חומצה היאלורונית משמשת לארבע התוויות עיקריות – טשטוש קמטים, מתן נפח, פיסול פנים ושיפור איכות העור. כל התוויה תצריך שימוש בחומצה היאלורונית בסמיכות שונה, ולכן כל היצרנים המובילים מספקים טווח של מזרקים בעלי צפיפות חלקיקים עולה.

קמט הוא אזור אורכי שקוע לעומת הסביבה. קל לדמיין אותו כמו ערוץ נחל, שמשני צדדיו גבעות או הרים. הרבה מהקמטים נוצרים עם הגיל כתוצאה מירידה בכמות החומצה ההיאלורונית שבעור ובכמות השומן שבתת העור. חומצה היאלורונית מוזרקת היא למעשה חומר מילוי, ולכן מסוגלת למלא את הקמט כך שיהיה פחות עמוק. פעולה זאת מטשטשת את הקמטים, כך שהם הרבה פחות בולטים.

אלו האזורים בהם חומצה היאלורונית יכולה לטשטש את הקמטים במידה הרבה ביותר:

  • קמטים נאזולביאלים (בין האף לפה).
  • קמטי מריונטה (בין הלחי לסנטר).
  • קמטוטים סביב הפה.
  • קמטי צחוק בלחיים.

עם הגיל, יש ירידה בנפח השומן בפנים וצניחה של הרקמות. לאור זאת, מקומות שהיו בעלי נפח רב בגיל צעיר כמו לחיים ורקות, הופכים להיות שטוחים יותר. יתרה מכך, צניחת הרקמות גורמת לתזוזה כלפי מטה של נפח ממקום רצוי (למשל מתחת לעיניים) אל מקום פחות רצוי (אל צדי האף, מה שמביא ליצירת קמטים עמוקים). חומצה היאלורונית סופחת אליה מים וכך מגדילה מאוד את הנפח של האזור אליו הוזרקה. בהזרקה נכונה ניתן להחזיר נפח לאזורים הבאים:
  • מילוי לחיים ורקות שקועות.
  • הדגשת עצמות לחיים.
  • מילוי מרזבי דמעות (שקעים בין העפעפיים התחתונות לאף).
  • הבלטת סנטר.
הסברתי כיצד חומצה היאלורונית משמשת לטשטוש פגעי הזמן, אך ניתן להשתמש בה גם כדי לשנות תווי פנים ולהדגיש מראה מסוים. שימושים אלה, שמטרתם איננה הצערה אלא שינוי נקראים “פיסול פנים”. בהתוויה זאת השמיים הם הגבול וניתן בעצם להגיע לכל מראה עליו ניתן לחלום. יש מטופלים (ורופאים) שאכן שמים את הגבול בשמיים, ומפסלים את הפנים לכיוונים של מראה מוגזם ולא טבעי. הגישה שלי צנועה הרבה יותר, ואני דוגל גם כאן במראה שונה אך עדיין בגבול הנורמה. בעיניי, גם כשאני מפסל פנים, אני מנסה להשיג את האפקט הרצוי, בלי שכל העולם יידע שהמטופל או המטופלת עברו הזרקה. אני משתמש בחומצה היאלורונית לפיסול פנים בהתוויות הבאות:
  • מילוי שפתיים.
  • עיצוב האף.
  • הרמת זנב גבות.
בּוּסְטֵרִים (Skin Boosters) הם קו שלם של מוצרים המבוסס על חומצה היאלורונית דלילה מאוד. הם מוחדרים לעור באמצעות קנולה או בהזרקות שטחיות מרובות בכמות זעירה. לטווח קצר החומצה סופחת מים ויוצרת בצקת עדינה המעלימה קמטוטים ופגמים במרקם העור כמו צלקות אקנה בפנים, דלדול בצוואר או ורידים בולטים בגב כפות הידיים. לטווח ארוך יש גירוי ליצירת קולגן שהוא החלבון העיקרי בעור צעיר ובריא. כמותו של חלבון זה הולכת ויורדת עם הגיל, ואיכותו נפגמת עקב גורמים סביבתיים כמו עישון, חשיפה לשמש ועוד. הזרקות חוזרות ונשנות של בּוּסְטֵרִים מעניקות לעור לחות מעצם קיומה של החומצה ההיאלורונית בתוכו, והוא הופך אלסטי, גמיש וחלק יותר בגלל עלייה בכמות הקולגן ואיכותו.
רבים פוחדים מהמחטים ומהכאב שכרוך בהזרקה. יש לציין שהמחט בה נעשה שימוש היא דקה מאוד (עובי של רבע מילימטר) וכאב הדקירה מוגדר כקל. כל מותגי החומצה ההיאלורונית בהם אני משתמש כוללים בתוכם לידוקאין, שהוא חומר מאלחש המשמש גם ברפואת שיניים. עם זאת, ניתן גם למרוח כחצי שעה לפני ההזרקה משחה מאלחשת כדי להפחית עוד יותר את עוצמת הדקירה. כדאי להגיע להזרקה ללא מייק אפ או איפור מכסה שטח אחר. אם יש היסטוריה של פצעי הרפס בשפתיים או באזור אחר בפנים יש להתחיל טיפול מונע שלושה ימים לפני ההזרקה ויומיים אחרי (Valtrex 500 מ”ג, פעמיים ביום).
חומצה היאלורונית היא חומר מילוי זמני, ולכן תמיד תיספג עם הזמן. הגורם החשוב ביותר שמשפיע על משך הזמן בו החומצה ההיאלורונית תחזיק הוא זהות היצרן. לרוב, ככל שהמוצר הוא זול יותר, כך אחוז המים בו יהיה גבוה וכמות החלקיקים של החומצה ההיאלורונית בתוכו תהיה נמוכה. מוצרים אלה ייספגו במהירות גבוהה – לעיתים תוך מספר שבועות. חומצה היאלורונית ממותג פרימיום יכולה להחזיק אפילו עד שנתיים, כשמדובר בחומר סמיך שמוזרק לאזור נייח כמו עצמות לחיים למשל. כמו כן, ליצרנים מובילים יש פטנטים שונים להפוך את החומר לעמיד יותר, בלי לפגום בפרופיל הבטיחותי המצוין של החומצה ההיאלורונית. למשל טכנולוגיות חדשניות לצימוד בין החלקיקים או הגנה עליהם מפני אנזימים מפרקים בגוף. יש לזכור שיש הגבלה מכוונת לעמידות החומר, ואף יצרן לא רוצה ליצור חומר שאינו מתכלה. הסיבה לכך היא שחומר קבוע שאינו נספג גורם לסיבוכים בשכיחות רבה הרבה יותר מחומרים נספגים, ואף מותג מוביל אינו מעוניין בכך. גורם נוסף שמשפיע על משך הזמן בו תחזיק חומצה היאלורונית לאחר ההזרקה הוא סמיכות החומר. סמיכות מוגדרת בעיקר על פי כמות החלקיקים במזרק וגודלם. ככל שיהיו יותר חלקיקים, וככל שהם יהיו יותר גדולים, כך החומר יהיה סמיך יותר. בממוצע, רוב האנשים נזקקים לטיפול נוסף כעבור חצי שנה לחומרים דלילים ועד שנה וחצי לסמיכים. גם למקום ההזרקה יש השפעה על זמן הספיגה של חומצה היאלורונית. במקומות בהם יש תנועת שרירים מרובה כמו השפתיים למשל, תהיה ספיגה מהירה יותר. במקומות נייחים יחסית כמו סנטר למשל, החומצה ההיאלורונית תחזיק זמן רב. החדשות הטובות הן, שלאחר כל טיפול יהיה שיפור מצטבר, כך שפרק הזמן הדרוש בין ההזרקות יתארך. זאת בגלל שבמהלך החודשים בהם החומצה ההיאלורונית קיימת בתת העור, היא מעודדת יצירה של סיבים חלבוניים כמו קולגן ואלסטין במקום ההזרקה. לחלבונים אלה יש אורך חיים של שנים והם תופסים נפח ובעלי יכולת מילוי קמטים בפני עצמם.
במציאות הקיימת כיום במדינת ישראל, כל רופא יכול להזריק חומצה היאלורונית, אפילו אם לא עבר הכשרה מתאימה! היות ומדובר בתחום מבוקש עם שוק שהולך וגדל משנה לשנה, רופאים רבים מחליטים לפנות להזרקות. הם עושים במקרה הטוב קורס שאורך מספר שבועות, מקבלים “תעודה” שאינה מוכרת על ידי משרד הבריאות או מוסד אקדמי כלשהו, ומתחילים להזריק. את מרצם הם משקיעים בעיקר בקידום אינטנסיבי בכל מדיה אפשרית, ואם יש להם כריזמה וכישרון שיווקי אזי עד מהרה הם עושים שם לעצמם ומוכרים קרח לאסקימוסים… מנתח פלסטי מומחה להבדיל, עובר התמחות שנמשכת שנים במחלקה גדולה לכירורגיה פלסטית בבית-חולים. נתחיל מכך שההתמחות בכירורגיה פלסטית היא ההתמחות המבוקשת ביותר, כך שעל כל מקום פנוי מתחרים כעשרה רופאים ומטבע הדברים בוחרים את המצטיינים ביותר. בשנתיים הראשונות המתמחה נחשב “על תנאי” ונבחן מדי יום על ידי הרופאים הבכירים במחלקה שמסתכלים עליו בשבע עיניים. האחריות להכשרתו מונחת על כתפיהם של הרופאים הבכירים, כך שאם הוא לא רופא טוב מספיק או שהוא לא מנתח מעולה אזי הוא פשוט יסולק בלי לחשוב פעמיים. הלאה, כעבור שלוש שנים יש צורך לעבור מבחן עיוני שמקיף את כל החומר בתחומי האנטומיה, הפיזיולוגיה, טיפולי אנרגיה (לייזר, גלי רדיו וכולי), הזרקות, כל סוגי הניתוחים הפלסטיים האסטטיים והרפואיים, מומים מולדים, כוויות, טראומות, שחזורים בעקבות סרטן ועוד נושאים רבים שקצרה היריעה לפרט. אחוזי המעבר במבחן המקיף הזה הם סביב 50%, כך שכמחצית מהמתמחים לא עוברים במכה ראשונה וניגשים שוב רק כעבור שנה(!) נוספת של לימוד. לאחר מינימום של שש שנים מפרכות כאלה המתמחה עובר מבחן מעשי שאורך יום שלם ובו הוא נבחן על ידי 6-8 מנתחים פלסטיים מומחים בכירים מבתי חולים אחרים,  שממטירים עליו מבול של שאלות ובודקים באופן מעשי כיצד הוא מייעץ למטופלים, מה הוא יודע על אופציות הטיפול האפשריות, איך הוא מנתח ומתמודד עם בעיות וסיבוכים ועוד. גם פה אחוזי המעבר הם סביב ה- 75% ולא כולם מסיימים את המסלול ומקבלים את התואר הנכסף של “מנתח פלסטי מומחה”. יש סיבות רבות מדוע אני חושב שמדובר במצב אבסורדי ומסוכן, אך די אם אדגיש את שתי הסיבות המרכזיות:
  1. רופאים שיודעים רק להזריק, ימליצו על הזרקות גם אם יש פעולות אחרות שיביאו לתוצאות טובות יותר – כמו ניתוחים. לי כמנתח פלסטי מומחה יש ידע עצום ועברתי הכשרה מקיפה בכל האופציות הטיפוליות, כך שהאינטרס שלי הוא להביא לתוצאה הטובה ביותר ולאו דווקא להמליץ רק על הזרקות.
  2. רופאים שיודעים רק להזריק מוגבלים מאוד ביכולת שלהם לטפל בסיבוך. היות ואין להם הכשרה כירורגית מינימלית, אזי כשהם צריכים לבצע פעולה שכזאת לא נותר להם אלא להפנות את המוזרק למיון כדי שיטופל על ידי כירורג פלסטי. ואני מקווה שזה אכן המצב ואין תסריטי אימה אחרים כמו זיהוי מאוחר של הסיבוך או ניסיונות לטפל בו לבד בלי ההכשרה המתאימה…
מדובר בפנים שלכם, לא באיבר מוצנע. כדאי לכל הפחות להתייעץ עם הרופא הטוב ביותר שקיבל את ההכשרה הטובה ביותר.
רצוי לא לעוות את הפנים ולהימנע מתנועות מאומצות (כמו צחוק חזק) במשך יממה לאחר הטיפול. לעיתים יוותרו במשך מספר ימים לאחר ההזרקה אודם, נפיחות או סימן כחלחל עקב שטף דם תת-עורי. תופעות אלו יחלפו ואינן מחייבות טיפול. ניתן להשתמש במייק אפ כדי להסתיר לחלוטין תופעות לוואי אלו. אפשר לשים קומפרסים קרים להפחתת הנפיחות אם היא משמעותית. חומר סמיך המוזרק לעומק העור כדי להחליק קמט, למעשה מרים את הקמט כלפי מעלה, כפי שעמוד של אוהל מרים את יריעת האוהל. בשל כך אפשר יהיה לפעמים להרגיש גוש של חומר באמצעות האצבע או הלשון. כל עוד הגוש איננו נראה אין מה לדאוג, ולרוב התחושה תעלם לאחר מספר שבועות. עומק של קמט הוא נתון המשתנה מאוד מאדם לאדם. במידה והשיפור איננו משמעותי מספיק לאחר שבועיים מההזרקה, ניתן להוסיף עוד חומר בתשלום נוסף, עד לקבלת המראה הרצוי.
סיבוכים הם אירועים שליליים כתוצאה מההזרקה, שהסיכון להתרחשותם הוא נמוך מאוד. כשהם בכל זאת מתרחשים יש צורך במעקב ולעיתים בטיפול משלים. להלן הסיבוכים האפשריים:
  • זיהום באזור המוזרק שיצריך טיפול אנטיביוטי
  • הפרעות מתאר כמו אסימטריה או גושים שתצרכנה הזרקה נוספת של חומר מילוי או הזרקה של אנזים מפרק (היאלרונידאז)
  • שינוי צבע (התכהות או התבהרות) קבוע או זמני בעור
  • תגובה אלרגית בדרגות שונות לחומר המוזרק או לחומר ההרדמה המקומית.
  • הזרקת חומצה היאלורונית עלולה לעורר תגובה של הגוף מול חומרים אחרים שהוזרקו לגוף, בעיקר סיליקון.

תמונות לפני-אחרי של הזרקות