קילוף עור (פילינג) באמצעות לייזר

קילוף עור הפנים באמצעות לייזר הינו הליך התופס תאוצה בשנים האחרונות. הדיוק של טכנולוגיית הלייזר מאפשר שליטה מצוינת על עומק הקילוף, המביא לתוצאה מעולה ולצמצום משמעותי בתופעות הלוואי יחסית לשיטות הפילינג המסורתיות – שפשוף או קילוף כימי. השנים החולפות, אקנה והרגלים רעים כמו עישון או חשיפה גבוהה לשמש מותירים את סימניהם בדמות כתמים, קמטוטים או צלקות. פילינג באמצעות לייזר מסיר את שכבות העור הפגועות ומביא לעור בריא, אחיד ומתוח יותר המשדר מראה צעיר ורענן. ניתן לבצע את ההליך באלחוש מקומי עם או בלי הזרקות של חומרי מילוי, או בהרדמה כללית בליווי ניתוח כמו הרמת עפעפיים או מתיחת פנים. ניתן לבצע קילוף של כל הפנים או רק של אזורים בעייתיים כמו סביב הפה.

פגישתנו תתחיל בכך שאשאל אתכם מספר שאלות כלליות כמו גיל, מצב משפחתי, מקצוע והרגלים כמו עישון. לאחר מכן אשאל על הרקע הרפואי הכללי כמו נטילת תרופות קבועות (בדגש על מדללי דם), מחלות כרוניות (למשל הרפס או סוכרת) והאם קיימת רגישות לתרופות. אם קיימות מחלות רקע רבות, אשמח שתביאו מראש לפגישה מכתב מרופא המשפחה, המפרט אותן ואת הטיפול בהן. חשוב לציין אם עברתם קילופי עור קודמים בעבר או הזרקה של חומרי מילוי קבועים.

לאחר איסוף המידע הרפואי אברר מהם האזורים המפריעים לכם בפנים ומהן הציפיות שלכם. מידע זה, בשילוב עם הבדיקה, ישמש אותי להתאים עבורכם את הטיפול ולבצע תאום ציפיות בין הרצוי לאפשרי.

כעת אבצע בדיקה גופנית הכוללת בין היתר התרשמות מסוג, איכות וצבע העור, כתמים, כמות ועומק הקמטים, צלקות אקנה, צורת ומבנה הפנים, סימטריה, נפח ועוד.

לבסוף, אסכם את האפשרויות הטיפוליות השונות ואסביר על היתרונות והחסרונות של כל שיטה. אמליץ על הטיפול המועדף בעיניי בהתאם לרצונות והנתונים הגופניים, ואספר על תהליך ההחלמה, התוצאות הצפויות והסיבוכים האפשריים. כמובן שניתן יהיה לשאול שאלות ואני אפרוס את כל המידע, כדי שתוכלו לקבל החלטה מושכלת.

חשוב לדעת שככל שהקילוף יהיה עמוק יותר תהיה השפעה טובה יותר. כלומר, יותר קמטוטים, כתמים צלקות ופגמים אחרים בעור ייעלמו. עם זאת הם לעולם לא ייעלמו לגמרי. נקודה נוספת היא שככל שהקילוף עמוק יותר, כך עולה הסיכון לסיבוכים כמו הפרעות פיגמנט. לפיכך, לבעלי עור בהיר מאוד אפשר לבצע קילוף עמוק מאוד, וככל שהעור כהה יותר כך יש צורך לעבור לקילוף שטחי יותר.

מחדר הרופא תעברו אל מנהלת המרפאה לקבלת מידע על עלות, תאריכים אפשריים ומידע מנהלתי אחר. לסיום תקבלו תיק עם הסברים כתובים על ההזרקה, טופס הסכמה, מרשם לתרופות לאחר ההזרקה ועוד.

יהיה צורך במריחת קרם הכנה רפואי למשך כל לילה, החל משלושה שבועות טרם הקילוף. הקרם גורם לקילוף השכבה הקרנית של העור ודיכוי התאים מייצרי הפיגמנט. אני אספק מרשם להכנת הקרם, ויש לקנות אותו בבית מרקחת שמוכר הכנות רוקחיות. משככי כאב ומשחות בהן אמליץ להשתמש לאחר הקילוף, כדאי לקנות טרם הניתוח בקופת החולים עם מרשם מרופא המשפחה. אם יש היסטוריה של פצעי הרפס בשפתיים או באזור אחר בפנים יש להתחיל טיפול מונע שלושה ימים לפני הקילוף ויומיים אחרי (Valtrex 500 מ”ג, פעמיים ביום). כדאי להפסיק לעשן או לכל הפחות להפחית בעישון כשבועיים לפני ואחרי הקילוף. אפילו סיגריה אחת ביום מונעת יצירה של כלי דם חדשים ופוגמת בהחלמה. ביום ההליך חשוב לשטוף במים וסבון את הפנים ולחפוף את השיער. אין למרוח איפור או קרמים.

כדי להפחית את הכאב תקבלו לפני הקילוף תרופה מרגיעה ומשככת כאבים. כמו כן כחצי שעה לפני ההזרקה יימרחו הפנים במשחה מאלחשת. הכאב מוגדר כקל עד בינוני על ידי מרבית האנשים שעוברים קילוף.

ההליך נמשך כארבעים וחמש דקות לכל הפנים, כשהאזורים היחידים שלא מטופלים הם עפעפיים עליונים והחלק הקרוב לעיניים של עפעפיים תחתונים. העיניים עצמן יהיו מוגנות במשקפיים מיוחדים. באמצעות מכשיר לייזר ייעודי היורה קרני לייזר מרובות ודקות נוצרת רשת של חורים עמוקים בעור הפנים. עומק החורים, רוחבם ומידת הצפיפות שלהם נתונים לשליטה כך שאפשר לבצע קילוף בעומק משתנה – משטחי לעמוק. החורים הנוצרים הן למעשה כוויות זעירות שייגרמו לעור להתקלף, אך בשל קוטרן הקטן יאפשרו החלמה מהירה יחסית לשיטות אחרות.

לאחר ההליך הפנים יהיו נפוחות מאוד, אדומות ולעיתים “מעוטרות” נקודות של דם. תתבצע חבישה של הפנים עם משחה טיפולית ומרגיעה.

מדי יום יש לשטוף את הפנים עם מים וסבון, ולמרוח משחה. יהיה קילוף של העור שיימשך כשבוע וילווה בנפיחות ואודם שעלולים להיות משמעותיים מאוד. הנפיחות תיעלם לאחר כשבועיים, ואילו האודם ייעלם באיטיות במשך כחודשיים עד שלושה. ניתן לרכוש מראש מייק אפ רפואי המותאם לגוון העור ויכול להסתיר היטב את האודם. בימים הראשונים תורגש תחושה של שריפה בעור ויתכן שיהיו כאבים המגיבים למשככי כאב שלא דורשים מרשם כמו אקמול ואופטלגין. ההחלמה קצרה למדי ובתוך שבוע ניתן יהיה לחזור לעבודה משרדית. רצוי להמתין כחודש, לפני שחוזרים לפעילות גופנית מאומצת (כזו שגורמת לפנים להיות סמוקים). יהיו ביקורות אצלי לכל הפחות לאחר חודש ושלושה חודשים מההליך. בלי קשר לכך, אנחנו זמינים טלפונית 24 שעות ביממה לכל שאלה או בעיה. העור יהיה בהיר יותר לאחר הקילוף ויהיה צורך להשתמש מדי בוקר בקרם הגנה עם מקדם של 30 ומעלה. כמו כן כדאי יהיה להמשיך ולשים מדי לילה את הקרם הרפואי שמדכא פיגמנטציה החל משלושה שבועות לאחר הקילוף ועד לפחות שלושה חודשים אחריו. יהיה צורך להימנע ככל הניתן מחשיפה לשמש ישירה. מהמראה החדש אפשר יהיה להתרשם כבר זמן קצר לאחר הקילוף אך התוצאה הסופית תתקבל כעבור מספר חודשים ויהיה שיפור גדל והולך אפילו עד שנה מהניתוח. זאת בגלל שהעור ממשיך ומתהדק עקב יצירה של סיבי קולגן, שאורכת כמה חודשים. המטרה היא תוצאה טבעית שלא נראית משונה. רוב האנשים שיתבוננו בכם ישימו לב שעברתם שינוי, אך לרוב לא יבינו כי עברתם הליך רפואי. חלקם יגידו לכם שאתם נראים טוב או ישאלו אתכם “מה עשיתם?”, “הייתם בחופשה?” או שאלות דומות. בכל מקרה הקילוף לא ימגר את כל הקמטוטים, הכתמים והפגמים בעור! יש לזכור שהקילוף לא עוצר את הזדקנות הפנים ולכן השאלה “כמה זמן זה יחזיק?” תלויה מאוד בגיל שלכם, בגנטיקה ובאורח החיים. לרוב התוצאה תישמר לכשלוש שנים. מעשנים, אנשים שעוברים שינויי משקל קיצוניים או כאלה שעור הפנים שלהם עם קמטוטים רבים יכולים לצפות להשפעה קצרה יותר.

מהלכים אלו הינם השפעות משנה של הניתוח שהסיכוי להתרחשותן גבוה יחסית. הן אינן נחשבות סיבוך או כשל ולרוב אינן מחייבות טיפול:

  • לאחר נסיגת הנפיחות הראשונית העור יהיה רפוי באזור שנשאב. ככל שהעור אלסטי יותר כך הוא יתכווץ מהר יותר. אלסטיות העור לרוב טובה יותר אצל צעירים, לא מעשנים ובעלי עור חלק ונטול סימני מתיחה. כשהעור פחות אלסטי ההתכווצות יכולה לארוך אף שנה ויותר.
  • תמיד תהיה לאחר הניתוח אסימטריה קלה, כפי שיש לרוב האנשים שלא עברו ניתוח.
  • לאחר השאיבה יהיו שינויי תחושה. השינוי יכול להתבטא בטווח שמתחיל בחוסר תחושה ועד לתחושת יתר במגע. ברוב המוחלט של המקרים תסמינים אלו ישתפרו ככל שחולף הזמן.
  • חלק מהשומן שנותר לאחר השאיבה יעבור נמק שלעיתים יורגש כגוש נוקשה. עם הזמן הנמק השומני הזה יתרכך עד שלבסוף יעלם.

סיבוכים הם אירועים שליליים כתוצאה מהקילוף, שהסיכון להתרחשותם הוא נמוך מאוד. כשהם בכל זאת מתרחשים יש צורך במעקב ולעיתים בטיפול משלים. להלן הסיבוכים האפשריים:
  • אזורים של עור בהיר או כהה (היפו או היפר פיגמנטציה).
  • הצטלקות.
  • זיהום.

תמונות לפני-אחרי פילינג לייזר