הקטנת חזה לגבר (תיקון גינקומסטיה)

חזה של גבר אמור להיות שטוח והעטרות (האזורים הכהים שסביב הפטמות) אמורות להיות קטנות ונמוכות יחסית לשרירי החזה. גברים רבים מוטרדים מכך שהחזה שלהם בולט וזה יכול לנבוע מעודף של רקמת שומן או שד, ביחד או לחוד.

גינקומסטיה (Gynecomastia)

גינקו = נשי, מסטיה = שד. זהו מונח רפואי שמקורו מהשפה היוונית ומשמעותו “שדיים הדומים לאלו של נשים”. אצל הגברים הסובלים מהבעיה מתרחש שגשוג חריג של בלוטות חלב, בדומה למה שקורה באופן טבעי אצל נשים. לעיתים אף מופיעה הפרשת חלב.

הסיבה לגינקומסטיה היא לרוב לא ידועה, אך לעיתים נגרמת עקב חוסר איזון בהורמוני המין, ובמיוחד עלייה באסטרוגן ביחס לטסטוסטרון. לאור זאת, על כל גבר הסובל מגניקומסטיה יש לגשת תחילה לבירור הורמונלי אצל רופא אנדוקרינולוג, שיכול לפתור את הבעיה על ידי איזון תרופתי. רק אם יש כשל טיפולי באמצעות תרופות או שהמצב איננו קשור בחריגות הורמונלית ניתן יהיה לשקול טיפול כירורגי.

גורם שכיח יחסית נוסף לגינקומסטיה הוא שימוש קבוע בתרופות מסוימות, או בחומרים כמו קנביס. יש לשלול סיבה זאת לפני הניתוח כדי שלא תהיה הישנות של המצב לאחריו.

ליפומסטיה (Lipomastia)

ליפו = שומן. מצב רפואי המתאר עודף של רקמת שומן בשד. הסיבה השכיחה היא השמנת יתר, ואז בעצם השדיים הם רק עוד מקום בו מצטבר שומן ובדרך כלל דיאטה יכולה לעזור. עם זאת, עבור גברים בעלי משקל גוף תקין עם ליפומסטיה ניתוח יהיה הפתרון המועדף.

גינקומסטיה או ליפומסטיה יכולות להיות דו צדדיות או רק חד צדדיות ולגרום לחוסר סימטריה בין השדיים. כך או כך, התפתחות חריגה זאת גורמת למבוכה בקרב הסובלים ממנה, לבעיות בדימוי העצמי ולקושי חברתי. יש לציין שלגברים רבים יש גינקומסטיה בגיל ההתבגרות, והיא תחלוף מעצמה. לאור זאת ניתוח זה מבוצע רק לגברים מגיל 17 ומעלה, הסובלים ממצב של חזה בולט לפחות שנה ללא שינוי ומרגישים מבוכה וחוסר בטחון בשל כך.

קיימות ארבע דרגות של שדיים בולטים אצל גבר:

  1. התפתחות של “ניצני שד” בדומה למצב אצל בנות בתחילת ההתבגרות.
  2. שד גדול יותר אך ללא קפל תת שדי מוגדר.
  3. שד נשי עם קפל תת שדי והפיטמה נמצאת מעליו או בגובה של הקפל.
  4. שד נשי ונפול.

ניתוח השטחת חזה בגברים נועד להקטין את השדיים הבולטים ולהחזיר לחזה את צורתו הגברית תוך השארת צלקות מינימאליות והשגת שיפור רגשי ונפשי אצל המטופל.

ולמי ניתוח לא יתאים?

  • לסובלים מגניקומסטיה הנגרמת מסיבה ידועה כמו אי איזון הורמונלי, נטילת תרופות מסוימות או מחלת כבד.
  • לסובלים מליפומסטיה עקב השמנת יתר. לאלו תתאים בראש ובראשונה דיאטה.
כשתגיע למרפאה תתבקש למלא שאלון בריאות, ותקבל חומר קריאה רלוונטי על הניתוח. לאחר מכן תיכנס לחדר הרופא לפגישה איתי ועם המתאמת שלי. אם תרצה באפשרותך לצרף לפגישה מלווה או שניים מטעמך. פגישתנו תתחיל בכך שאשאל אותך מספר שאלות על עצמך כמו גיל, גובה ומשקל. לאחר מכן אשאל על הרקע הרפואי הכללי שלך כמו תרופות קבועות שאתה נוטל, מחלות כרוניות מהן אתה סובל והאם קיימת רגישות לתרופות. אם אכן קיימות מחלות רקע חשוב שתביא עמך לפגישה מכתב מרופא המשפחה המפרט אותן ואת הטיפול בהן. כמו כן אם היו בעיות רפואיות הקשורות בשד, כמו גוש או ציסטה, ועברת הדמיה או ביופסיה – אנא הבא אתך את החומר הרפואי הרלוונטי. לאחר איסוף המידע הרפואי, אברר מהי לדעתך הבעיה, כיצד היא משפיעה עלייך ומהן הציפיות שלך מהניתוח. מידע זה, בשילוב עם הבדיקה, ישמש אותי להתאים עבורך את שיטת הניתוח שתאפשר לי לתת לך את התוצאה לה אתה מצפה. כעת אבקש ממך להסיר חולצה כדי שאוכל לבדוק את החזה שלך. אתרשם בבדיקה מהי דרגת עודפי רקמות השד, השומן והעור. איכות העור, סימטריה, נפילה ותכונות נוספות בעלות השפעה על הניתוח והתוצאה. כמו כן באמצעות סרט מדידה אמדוד מאפיינים שונים כמו קוטר העטרות, מרחק הפטמות מקו האמצע, היקף בית החזה ועוד. בסיום הבדיקה אסביר לך מול המראה על הממצאים שעלו בבדיקה ומה המשמעויות שלהם. לבסוף, אסכם עבורך את האפשרויות הטיפוליות השונות ואסביר לך את היתרונות ואת החסרונות של כל שיטה. אמליץ בפנייך על הניתוח המועדף בעיניי בהתאם לרצונותייך ונתונייך הגופניים, ואספר לך על תהליך ההחלמה, התוצאות הצפויות והסיבוכים האפשריים. כמובן שתוכל לשאול שאלות ואני אתן לך את כל המידע, כדי שתוכל לקבל החלטה מושכלת. קיימות מספר אפשרויות ניתוחיות, המיועדות לטפל בדרגות שונות של שדיים בולטים. להלן השיטות השונות מהקלה למסובכת יותר:
  1. שאיבה – דרך חתכים קטנים בבית השחי ובגבול העטרה ניתן לשאוב רקמת שומן עודפת.
  2. תלישה – דרך חתך בצורת חצי סהר בגבול התחתון של העטרה ניתן לתלוש ולפורר רקמת שד עודפת.
  3. שילוב של שתי השיטות הנ”ל.
  4. הקטנת חזה דומה לזו שמבוצעת אצל נשים על ידי הזזת הפטמות וכריתת השדיים. שיטה זו כרוכה בצלקות על בית החזה שיכולות להיות סביב העטרות, אורכיות ו/או רוחביות בהתאם לנרחבות הניתוח.
מחדר הרופא תעבור אל מנהלת המרפאה לקבלת מידע על עלות הניתוח, מיקום חדר הניתוח, תאריכים אפשריים ומידע מנהלתי אחר. לסיום תקבל תיק עם הסברים כתובים על הניתוח, טופס הסכמה לניתוח, מכתב לרופא המשפחה עם הנחיות לבדיקות לקראת הניתוח, מרשם לתרופות שתצטרך לאחר הניתוח ועוד. החלטה על ניתוח היא החלטה חשובה ומשמעותית ואני ממליץ לך לקחת את הזמן ולבחון את כלל המידע שקיבלת. תוכל לקבוע ייעוץ נוסף איתי או עם מנהלת המרפאה אם אתה מרגיש שחסר לך מידע. חשוב לי שתקבל החלטה בלי לחץ ורק כשאתה מרגיש שזה הדבר הנכון עבורך.
בשעה טובה. בחרת וסגרת ניתוח, ובכל יום שעובר מפלסי ההתרגשות והמתח שלך יעלו. אנחנו כאן עבורך ויהיו בידייך מספרי הטלפון של המתאמת שלי ושל מנהלת המרפאה כדי לענות על כל שאלה קטנה כגדולה. חשוב שתעביר בהקדם האפשרי את תוצאות הבדיקות שנבקש ממך – בדרך כלל מדובר בבדיקות שגרתיות כמו ספירה וכימיה של הדם, תפקודי קרישה, אק”ג וצילום חזה. כמו כן תצטרך להביא בדיקת דם המודדת את רמת הורמוני המין (נקראת “פרופיל הורמונלי”). אם בדיקה זאת אינה תקינה תופנה לאנדוקרינולוג להמשך ברור. לפעמים תתבקש להביא תוצאות של בדיקות נוספות (למשל ממוגרפיה) או המלצות של רופא מומחה המטפל בך עקב מחלות רקע. אל תחכה לרגע האחרון עם בדיקות אלו, כי אם לא תספיק לבצע אותן ניאלץ לדחות את הניתוח. דע שלעולם לא אנתח אותך לפני שאוודא שתוצאות הבדיקות הן תקינות, ושאין בניתוח המתוכנן סיכון יתר כלשהו עבורך. אם אתה מעשן חשוב שתפסיק לפחות שלושה שבועות לפני הניתוח. מוכח כי עישון מגביר את הסיכון לסיבוכים בעיקר בשיטות הניתוח שמערבות כריתה נרחבת של רקמת שד. עליך להימנע מעישוו עוד שלושה שבועות לאחר הניתוח, כי אפילו סיגריה אחת ביום מונעת יצירה של כלי דם חדשים ופוגמת בחידוש הרקמות. תרופות שונות כמו משככי כאב ואנטיביוטיקה אותן אמליץ לך ליטול לאחר הניתוח, כדאי לקנות טרם הניתוח בקופת החולים שלך עם מרשם מרופא המשפחה. עלייך לרכוש מלבוש לחץ ייעודי אותו תצטרך ללבוש למשך 6 שבועות מהניתוח. נוכל להמליץ לך על חברות מסחריות שמוכרות מלבושי לחץ כאלו. יום לפני הניתוח ייצרו אתך קשר מבית החולים הפרטי בו תנותח וימסרו לך את השעה הסופית בה אתה צריך להגיע והוראות הגעה.
סוף סוף הגיע היום המיוחל. אתה מתרגש וחושש וזה נורמלי לחלוטין. הגע בצום של 8 שעות (אפילו לא מים בבקשה!), התקלח היטב בבית עם שמפו וסבון רגיל, הימנע ממריחת קרם גוף, הסר עדשות מגע ותכשיטי מתכת (מומלץ להשאיר אותם בבית). עליך להגיע עם מלווה. בבית החולים תפגוש את המתאמת שלי שתעזור לך בתהליך הקליטה. תקבל בגדים לניתוח ולוקר לאחסנת חפצייך. אני אפגוש אותך שוב לשיחה טרם הניתוח ואחתים אותך בשנית על טופס ההסכמה. כמו כן אצלם אותך, ואסמן על גופך בטוש מיוחד. סימנים אלו יעזרו לי במהלך הניתוח כשתהיה במנח שכיבה. זהו. שיהיה בהצלחה. בחדר הניתוח תראה אותי ואת הצוות שמונה רופא מרדים, אח או אחות וסניטרים שתפקידם לחבר אותך למכשירים שונים. לילה טוב. הניתוח נמשך בין שעה לשלוש שעות ולאחריו תועבר להתאוששות. הצוות בהתאוששות יהיה קשוב אלייך ובמידת הצורך יתמוך בך בתרופות לשיכוך כאבים או בחילה המופיעים לעיתים בעקבות התפוגגות ההרדמה. לאחר שתתאושש (בדרך כלל חצי שעה) תועבר לחדר האשפוז. החזה יהיה חבוש בתחבושת אלסטית. בדרך כלל לא יהיו נקזים. לאחר אשפוז של מספר שעות בו הצוות יוודא שחזרת לעצמך ושאתה יכול ללכת לשירותים לבד, תוכל להשתחרר לביתך עם מלווה. אסור לנהוג לאחר הרדמה כללית!
יש להסיר את התחבושת האלסטית יומיים לאחר הניתוח, להתרחץ עם מים וסבון ולעבור למלבוש לחץ. החזה יהיה נפוח ואף לא סימטרי בשבועות הראשונים לאחר הניתוח. בשל כך מומלץ להישאר עם מלבוש הלחץ כל העת למעט במקלחת, כי הוא תורם להפחתת הנפיחות. יתכנו סימנים של שטפי דם תת עוריים שיחלפו עד שלושה שבועות מיום הניתוח. בימים הראשונים ויהיו כאבים המגיבים לרוב למשככי כאב שלא דורשים מרשם כמו אקמול ואופטלגין. לאלו שכאובים יותר אני רושם משככי כאב דמויי אופיום כמו זלדיאר. משככי כאב ממשפחת אדוויל, נורופן ודומיהם מגבירים סיכוי לדימום לאחר הניתוח ולכן מומלצים פחות. ההחלמה קצרה למדי ובתוך כשבוע ניתן יהיה לחזור לעבודה משרדית. רצוי להמתין כחודש וחצי, לפני שחוזרים לפעילות גופנית מאומצת (למשל חדר כושר). תוזמן לביקורות אצלי לכל הפחות לאחר כשבוע, חודש וחצי ושלושה חודשים מהניתוח. בלי קשר לכך, אנחנו זמינים עבורך טלפונית 24 שעות ביממה לכל שאלה או בעיה. כבר כעבור חודשיים עד שלושה יתקבל חזה שטוח וגברי, אך התוצאה הסופית לרוב תמשיך ותשתפר עד שנה לאחר הניתוח. זאת מפני שברוב השיטות לא מתבצעת כריתה של עודפי העור שנותרים לאחר הסרת הרקמה העודפת, והם ייספגו מאליהם במשך החודשים שלאחר הניתוח – ממש כשם שעודפי העור בבטן של אישה לאחר הריון לרוב נספגים מעצמם.
מהלכים אלו הינם השפעות משנה של הניתוח שהסיכוי להתרחשותן גבוה יחסית. הן אינן נחשבות סיבוך או כשל ולרוב אינן מחייבות טיפול:
  • לרוב תהיה לאחר הניתוח אסימטריה קלה של החזה.
  • העטרות יהפכו קטנות וכהות יותר.
  • הצלקות הניתוחיות בחודשים הראשונים יכולות להיות בולטות, אדומות או כהות. בדרך כלל הצלקות יטשטשו עם הזמן ויהפכו בהירות, אך לעולם לא ייעלמו לגמרי.
  • לאחר הניתוח יהיו שינויי תחושה בפטמות ובעור החזה. השינוי יכול להתבטא בטווח שמתחיל בחוסר תחושה ועד לתחושת יתר במגע עם בגד. ברוב המוחלט של המקרים תסמינים אלו ישתפרו ככל שחולף הזמן.
סיבוכים הם אירועים שליליים כתוצאה מהניתוח, שהסיכון להתרחשותם הוא נמוך. כשהם בכל זאת מתרחשים יש צורך במעקב וטיפול ולעיתים בניתוח משלים. צריך לדעת שעל פי המלצות האיגוד הישראלי לכירורגיה פלסטית וכפי שמקובל בארץ, ניתוח משלים מכל סיבה שהיא יחייב לכל הפחות תשלום על חדר הניתוח. אני והצוות שלי נלווה אותך עד להחלמה. חשוב שתדע שמילוי אחר כל ההוראות לאחר הניתוח מצמצם את הסיכוי לסיבוך באופן משמעותי. להלן הסיבוכים האפשריים:
  • היפרדות קווי התפרים. שכיחה יותר בקרב מעשנים. הטיפול הוא לרוב על ידי חבישות עד לסגירת הפצע.
  • נמק של שומן בשד שמרגיש כמו גוש ויכול לגרום לחרדה. לרוב סבלנות ועיסוי מקומי פותרים את הבעיה.
  • צלקות בולטות, אדומות ו/או רגישות (נקראות צלקות היפרטרופיות). לעיתים יהיה צורך בהזרקת סטרואידים לצלקות אלה.
  • דימום או הצטברות נוזלים (סרומה) שיצריכו ניקוז.
  • זיהום חיידקי שיצריך טיפול אנטיביוטי.
  • אסימטריה קיצונית של נפח השדיים או מיקום הפטמות.
  • התכהות של העור. לרוב זמנית ותעלם עד שנה וחצי מהניתוח.
  • עודפי עור שלא נספגים ויצריכו כריתה.
  • שינויים בתחושה בעור השד ו/או בפטמות בטווח של כאב כרוני או רגישות יתר ועד אובדן תחושה תמידי.
  • פטמות שקועות או זקורות כל הזמן.
  • נמק חלקי או מלא של עטרה.
  • סיבוך נדיר מאוד אך מסכן חיים הוא תסחיף של שומן, היכול לגרום לסתימה של כלי דם גדול.

תמונות לפני-אחרי של השטחת חזה לגבר