מיקרו מתיחת פנים

פורסם: 2.1.2021

שתפ/י
צייצ/י
LinkedIn

הפנים הם סממן הזהות המובהק ביותר שלנו. הן כלי ביטוי למחשבותינו ורגשותינו, והן מאפשרות לנו לזהות ולהבין אנשים אחרים. לאדם ממוצע לוקח כשתי עשיריות השנייה לזהות פנים מוכרות, ומחצית מהזמן הזה כדי לקלוט פרצוף לא מוכר ולהחליט אם מדובר בפנים יפות יותר או פחות, צעירות, מבוגרות ועוד.  אם כך, לא מפתיע שמתיחת פנים היא אחד מהניתוחים הפלסטיים הוותיקים ביותר. כבר ב- 1901 בוצע בגרמניה הניתוח הראשון על אצילה פולנייה שרצתה פנים צעירות יותר. מאז הניתוח הלך והשתכלל, ועם השנים פותחו שיטות רבות ומגוונות, שכולן נכנסות תחת המושג הרחב של “מתיחת פנים”, למרות שהן שונות מאוד זו מזו.

כדי לפשט ולעשות סדר, אתייחס לשני המאפיינים העיקריים המבדילים בין שיטות המתיחה השונות:

  1. איזו שכבה (או שכבות) מותחים?

ניתן למתוח אחת או יותר מהשכבות הבאות:

  • עור בלבד.
  • שכבת השרירים והרצועות שמתחת לעור. מכונה SMAS (ראשי התיבות באנגלית). נא לזכור את המושג הזה כי אתייחס אליו רבות בהמשך!
  • כל הרקמה הרכה שמעל לעצמות הגולגולת.
  1. היכן חותכים את העור?

ניתן לעשות חתך רק בקדמת כל אוזן כדי למתוח את הפנים. אפשר להמשיך את החתך כלפי מעלה בקו השיער אל הרקות כדי למתוח את הגבות, ואפילו עוד יותר למעלה עד ששני החתכים נפגשים וכך למתוח את המצח. אפשר גם להתעקל עם החתכים מאחורי האוזן כדי למתוח את קו הלסת ולהמשיך ולחתוך אל קו השיער כדי למתוח את הצוואר. ניתן גם רק לבצע חתכים מוגבלים ברירית הפה או בלחמית העיניים ולמתוח דרכם את מרכז הפנים.

ניתוח מתיחת פנים קלאסי

כאמור, כל ניתוח מתיחת פנים כולל את שני המאפיינים האלו – השכבות הנמתחות והחתכים המבוצעים. למשל, מתיחת הפנים והצוואר הקלאסית שאני נוהג לבצע, פותחה על ידי כירורג פלסטי אמריקאי בשם דניאל בייקר. היא כוללת חתך בקו השיער מגובה הרקה, היורד בקדמת האוזן ומתעקל מאחוריה אל קו השיער הצווארי. לאחר מכן אני מפריד את העור משכבת ה- SMAS שמתחתיו ומותח אותו באלכסון מעלה והצידה, ואילו את שכבת ה- SMAS עצמה אני מותח בנפרד כלפי מעלה. לניתוח נרחב זה יש יתרונות רבים, בין היתר מפני שהוא מחזיק שנים רבות ומעניק מתיחה מלאה לצוואר ולפנים, שעדיין נראית טבעית ולא מוגזמת. עם זאת, יש לו גם חסרונות – הניתוח ארוך, החלמה מלאה ממנו אורכת חודשים, ומיד לאחר הניתוח יש נפיחות משמעותית ושטפי דם במשך מספר שבועות. לכן קהל היעד של הניתוח הזה הוא נשים וגברים בגיל הפנסיה, שמצד אחד זקוקים למתיחה ההגונה שהניתוח הזה מאפשר, ומן הצד השני יכולים לאפשר לעצמם את זמן ההחלמה הארוך.

מגמות שינוי בעולם

העולם משתנה כל הזמן, וניתן לזהות היום שתי מגמות שמתרחשות:
הראשונה היא ש”קהל היעד” של מתיחות הפנים, שמגיע לגיל הפנסיה, כבר לא נראה כל כך זקן. אנחנו מוקפים סבים ובעיקר סבתות, שנראות מעולה גם בגיל 60 פלוס, וזאת בעיקר הודות למודעות גוברת ועולה לטיפוח. האוכלוסייה הזאת למדה להישמר מהשמש, לשמור על תזונה נכונה ופעילות גופנית, להשתמש במוצרים קוסמטיים משובחים ולהזריק חומרי מילוי ובוטוקס. הם כבר לא זקוקים לניתוח ענק שימתח את הפנים הנפולות, פשוט בגלל שהפנים נפלו מעט, יחסית לדורות שהיו לפניהם. המגמה הזאת תלך ותעמיק בזכות הטכנולוגיות שנכנסות לתחום, ובעיקר טיפולי הלייזר למיצוק העור וחומרי הזרקה שמעודדים יצירת קולגן. מי שתתחיל טיפולים אלו בגילאי ה- 40, ככל הנראה לא תצטרך מתיחת פנים כלל כשתהיה בגילאי ה- 60. על זה בדיוק מבוססת שיטת ©Better Aging, אם תרצו להרחיב על הנושא.

“בזכות הטכנולוגיות שנכנסות לתחום, ובעיקר טיפולי הלייזר למיצוק העור וחומרי הזרקה שמעודדים יצירת קולגן. מי שתתחיל טיפולים אלו בגילאי ה- 40, ככל הנראה לא תצטרך מתיחת פנים כלל”

המגמה השנייה היא שנשים וגברים רבים בגילאי 40-50 אינם נרתעים כבר מפתרונות כירורגים כדי לטפל ב”נפילות” בדרגות קלות. האוכלוסייה הצעירה הזאת מוטרדת מבעיות קטנות יחסית כמו נפילה של קו הלסת או דלדול של הצוואר, ומחפשת טיפול יעיל. היא חסרת סבלנות לאפשרויות ה”רכות” כמו הזרקות, חוטים וטיפולי אנרגיה, ומעוניינת בפתרון מלא ומהיר. אנשים אלה מבינים שניתוח הוא אופציה מצוינת, כל עוד מדובר בהליך שלא יפגע יותר מדי בשגרת חייהם, ויאפשר להם לחזור במהירות לעבודה ולחיי החברה. גם המגמה הזאת תלך ותתרחב ככל שנמשיך לפתח ניתוחים קצרים ובטוחים עם זמן החלמה מינימלי.

לאור שתי המגמות הללו, ניתן לזהות קבוצה גדולה של אנשים, שעבורם ניתוח מתיחת פנים קלאסי הוא מיותר או לא מעשי, והם ירוויחו רבות מניתוח בקנה מידה קטן יותר, שעדיין יפתור את הבעיות הספציפיות המטרידות אותם. כך נולדה קבוצה שלמה של ניתוחים שנקראים בשם הכולל “מיני מתיחות פנים”. אז מה זה בדיוק “מיני” מתיחת פנים? האמת שאין על כך תשובה חד משמעית. זה יותר מושג שיווקי מאשר רפואי, והכוונה היא שההליך מוגבל יחסית למתיחת פנים רגילה. מצד אחד מדובר בחתכים קטנים יותר והחלמה מהירה; אך מצד שני גם עוצמת המתיחה קטנה יותר והתוצאות יישמרו לזמן קצר יותר.

ממיני מתיחה למיקרו מתיחת פנים

הרצון למצוא את האיזון בין היתרונות והחסרונות של מתיחות הפנים, גרם לפרץ יצירתיות בפיתוח שיטות ניתוחי “מיני”. המגוון הינו רחב החל משיטות המשתמשות בחוטים עם קרסים וכלה בשיטות אנדוסקופיות הנעזרות במצלמה שמוכנסת דרך חתך בעור. זה נושא שמעניין אותי רבות וחקרתי בו לא מעט. בעבודתי הציבורית בבית החולים “קפלן” אני עומד בראש השרות לניתוחי מוז, שהם ניתוחים לכריתת גידולים סרטניים של עור הפנים בעיקר, ואז שחזור של האיבר הפגוע – למשל אף, לחי, שפה או עפעף. במסגרת הזאת אני משלב לא פעם טכניקות של ניתוחי “מיני” מתיחת פנים כדי לשחזר את אזור הפנים שנכרת. עם הזמן למדתי את נקודות החוזק והחולשה של רבות מהשיטות שפותחו, ובסופו של דבר מצאתי את “שיטת הזהב” שלי, שבעיניי עובדת טוב יותר משאר הפיתוחים שניסיתי. להליך המנצח הזה, שמשלב בתוכו תמהיל חזק של יתרונות רבים עם מיעוט חסרונות קוראים “מיקרו מתיחת פנים” (microlift).

לא אני המצאתי את השיטה ובוודאי לא נתתי לה את שמה. מי שפיתח אותה הוא כירורג פלסטי צרפתי בשם ולדימיר מיץ, שנחשב לאחד מבכירי הפלסטיקאים בעולם. דר’ מיץ היה הראשון לתאר את שכבת ה- SMAS עליה כתבתי קודם, כבר בשנת 1976, ומאז התמקצע מאוד במתיחות פנים ותיאר טכניקות רבות לביצוע הניתוח. הוא כתב על ניתוח ה”מיקרו” שלו לראשונה במאמר בשנת 2018, ופירט בו על הניסיון שלו עם מאות מנותחים. הוא קרא לו “מיקרו” כדי להדגיש שמדובר בהליך פשוט ופעוט, והוא משוכנע שעבור האוכלוסייה עליה כתבתי קודם – אנשים צעירים יחסית או כאלה עם דרגת נפילה קלה של קו הלסת והצוואר, זוהי השיטה הטובה ביותר כיום. לי לא נותר אלא להסכים איתו, וזאת הסיבה שזהו ניתוח ה”מיני” המועדף עליי.

לפני ואחרי ניתוח מיקרו מתיחת פנים. יעיל ביותר להרמת קו הלסת וצוואר מרכזי.

יתרונות ניתוח מיקרו מתיחת פנים

צלקות מזערית: בניתוח זה החתך הוא סביב האוזן בלבד, כך שהצלקות שנוצרות הן קצרות ומוסתרות היטב. הצלקת בקדמת האוזן ממוקמת בתוך קפל שקיים אצל מרבית האנשים ממילא ולכן כעבור מספר חודשים מהניתוח קשה בכלל להבחין בה. הצלקת שמאחורי האוזן ממוקמת בצמוד ומאחורי האפרכסת כך שגם אותה אפשר לראות רק אם מחפשים. אצל בעלי שיער ארוך קל עוד יותר להסתיר את החתכים, והם יכולים אף להסתובב למחרת הניתוח בשיער פזור ואיש לא יבחין בקווי התפרים.

החלמה מהירה: בניתוח מיקרו אין בכלל הפרדה של עור אלא רק הסרה של עור עודף. בשיטות אחרות, חלק מהעור מופרד משכבת ה- SMAS שתחתיו, כדי שאפשר יהיה למתוח אותו בחוזקה. הפרדה זאת יוצרת מישור פתוח מתחת לעור בו מצטברים נוזלים ודם. זה בעצם מה שמביא לנפיחות הארוכה ולשטפי הדם התת עוריים האופייניים כל כך להחלמה מניתוחי מתיחת פנים וצוואר קלאסיים. פעמים רבות זה מחייב את המנתח להשאיר נקזים מתחת לעור, שמסרבלים עוד יותר את ההחלמה. בניתוח מיקרו מתיחת פנים, המתיחה מושגת באמצעות מתיחת שכבת ה- SMAS ולא העור, ולכן אין הפרדה של העור ובהתאם אין שטפי דם או נפיחות ארוכת טווח! כפי שכבר כתבתי, אפשר להיראות בחברה למחרת הניתוח והפנים ייראו לכל היותר כמו אחרי הזרקה של חומר מילוי.

לפני ניתוח מיקרו מתיחת פנים ואחרי כעבור שלושה ימים. ניתן להתרשם מהשיפור הדרמטי בקו הלסת, קמטי המריונטה ודלדול הצוואר.

מתיחה יעילה וטבעית: רבות משיטות ה”מיני” מתיחת פנים, מבוססות על מתיחת עור בלבד. זה אומנם נותן תוצאה מידית טובה, אבל בגלל שהעור עובר התרופפות בתגובה למתח, כעבור מספר חודשים יש נפילה מחודשת משמעותית. התכונה הזאת של העור היא תכונה מבורכת, שכן אם לא הייתה לו את היכולת הזאת אזי למשל בהריון עור הבטן לא היה נמתח אלא נקרע… עם זאת, בציפייה לקבל תוצאות שיחזיקו שנים רבות ממתיחת פנים התכונה הזאת לא כל כך עוזרת לנו. זאת הסיבה שבניתוח מתיחת פנים וצוואר קלאסיים, התוצאה ארוכת הטווח מושגת באמצעות מתיחת שכבת ה- SMAS כפי שפירטתי קודם. בניתוח מיקרו מתיחת פנים, לאחר כריתת העור העודף, מתבצעת הרמה של שכבת ה- SMAS ומתיחה שלה בחוזקה אל האוזן. האפרכסת שלנו היא מבנה סחוסי קשיח, המקובע אל הגולגולת ביריעות חזקות של רקמת חיבור. הטכניקה הזאת מנצלת עובדה זאת בחוכמה, ובמהלך ניתוח מיקרו מתיחת פנים אני מותח את שכבת ה- SMAS אל רקמת החיבור בבסיס האוזן בשני כיוונים – את שרירי הפנים כלפי מעלה, ואת שרירי הצוואר באלכסון מעלה. כך ניתן להשיג שני יתרונות עצומים: ראשית, המתיחה היא טבעית (למשל אין מתיחה של הפה לרוחב) ומחזירה את שכבת ה- SMAS למיקום בו הייתה בגיל צעיר יותר; ושנית, תוצאות הניתוח יהיו ניכרות לשנים רבות (בדרך כלל 3-5 שנים) יחסית לניתוחי “מיני” אחרים.

פרופיל בטיחות גבוה: כבר כתבתי שניתוחי מתיחת פנים נבדלים בן היתר בשכבות אותן הם מותחים. בניתוחי פנים במישור עמוק, המרימים את כל הרקמה הרכה מהגולגולת ומותחים כלפי מעלה, אפשר להגיע לתוצאות מדהימות (זאת למשל הטכניקה שמשמשת אותנו בניתוחי השתלות פנים). עם זאת, יש בשיטות אלו סיכון לא מבוטל של פגיעה בעצבים השולטים בתנועות הפנים, ולכן רבים נמנעים מהן. במיקרו מתיחת פנים יש מתיחה של SMAS רק בקדמת האוזן, שם אין עצבים תנועתיים. לכן, מצד אחד אין בניתוח זה כלל סיכון של פגיעה הגורמת לשיתוק, ומצד שני כמו שכבר ציינתי, מתיחת השרירים והרצועות של הפנים מביאה לתוצאה טבעית וארוכת טווח – שיפור בקמטי המריונטה שבין הפה לסנטר, קו לסת ברור ומוגדר וצוואר חד ומתוח.

תרשים המדגים את מיקום הצלקת הקצרה שנותרת לאחר הניתוח (קו מקווקו), המוסתרת היטב בקו השיער והקפל שבקדמת האוזן. החצים מראים את כיוון המתיחה השונה לפנים ולצוואר.

עד כאן סקרתי את היתרונות המשמעותיים של מיקרו מתיחת פנים על שיטות אחרות של ניתוחי מיני מתיחת פנים. כמו כל ניתוח, יש גם חסרונות, וכדאי לציין גם אותם. העיקרי בהם הוא שהניתוח הזה לא מתאים לכל אחד בגלל יכולת המתיחה המוגבלת שלו, כמו כל ניתוחי המיני. כמו שכבר כתבתי, הוא מתאים לנפילה של קו הלסת ודלדול של הצוואר בדרגות קלות עד בינוניות. הוא לא יתאים לאנשים עם נפילה משמעותית או דלדול צוואר הכולל שומן ו/או היפרדות של שרירי יריעת הצוואר. הוא גם לא יתאים לאנשים שעיקר הנפילה שלהם הוא בחלק המרכזי והעליון של הפנים – למשל אלו שסובלים מצניחה של הלחיים ומקמטים עמוקים בין האף לפה. חסרונות נוספים נובעים מהעובדה שהניתוח מעגן בחוזקה את שכבת ה- SMAS ליריעות שסביב האוזן. בשל כך יהיו לרוב כאבים סביב האוזניים בימים הראשונים שלאחר הניתוח, שיצריכו נטילת משכך כאב כדוגמת אופטלגין. כמו כן, לאחר הניתוח תיתכן ירידה בתחושה סביב האוזן שתימשך זמן רב יחסית.

לסיכום, אני מקווה שהעברתי את המסר שמדובר בניתוח מוצלח ובטוח לנשים וגברים הסובלים מנפילה קלה עד בינונית של המחצית התחתונה של הפנים והצוואר. אם את או אתה עומדים מול המראה, מותחים את הפנים לכיוון האוזניים עם האצבעות וחושבים לעצמכם “הנה, ככה זה מושלם!”, אז זה בדיוק הניתוח עבורכם. ההליך נעשה לרוב תחת טשטוש והרדמה מקומית בלבד, אורך כשעה וחצי ומאפשר חזרה לשגרה מהירה תוך ימים ספורים בלבד. נראה לכם שאתם מתאימים? מוזמנים לקבוע ייעוץ באחת ממרפאותיי.

לפני ניתוח מיקרו מתיחת פנים ואחרי כעבור חודשיים.